Pengikut blog saya :

Friday 28 December 2012

Kisah Breastfeeding : deep freezer

Assalamualaikum..

saje nak update kisah penyusuan saya..
Alhamdulillah bulan 11 aritu..
berjaya dapatkan sebijik deep freezer..
untuk simpanan milk production saya..
dan Alhamdulillah rezeki untuk Amni sangat memberangsangkan..
freezer peties biasa pun dah tak muat..
nak tumpang peti umah MIL memang takde la..
peti dia pun penuh..
nak tak nak memang kena carik chest/deep freezer ni..
kebetulan turn dapat kutu bulan 11 tu..
so cepat2 la sambar DF ni..
kalau tak salah DF ni dibeli pada tarikh 11/11/2012..
dan sampai kerumah pada 12/11/2012 kul 10 malam okehh..

beli brand Butterfly ni sebab dapat suggestion dari tokei kedai letrik tu..
masa survey2 tu nak amik brand Faber..
tapi tokey tu suggest yang ni memang hot sell dan bagus jugak..
harga plak murah RM650.. saiz 150L..
kalo faber tu kecik lagi.. 100L harga adalah sama..
so berbaloi kann...??
lagi kelebihan dia.. ade roda.. so senang nak alih2kan..



ni lah rupe dalam fridge tu..
besar kan.. memang puashati..
ni gambar sebelum susun betul2 susu2 tu..
dalam plastik putih stok bulan 10..
selebihnya stok bulan 11..




setakat hari ini..
saya masih gunakan stok bulan 10 lagi..
yg terkini baru2 ni saya susun2 fridge tu..
dah kumpulkan stok bulan November adalah sebanyak 95 ketul..
yang bulan Disember ni lak..
tak sempat lagi nak susun..
separuh dalam freezer peties lama..
separuh lagi dah transfer dalam ni.. 
tapi tak susun ikut tarikh lagi..
takde masa la nk buat...

sebagai kenangan..
setiap hari saya buat 4 kali sesi pengepaman..
1 dirumah awal pagi, 3 di opis
hasilnya setiap hari lebih kurang gini :
6.00 am = 8 ke 10oz
10.30 am = 7 ke 9 oz
2.00 pm = 5 oz
5.30 pm = 5 oz
untuk weekend & public holiday.. 
semua jadual tu adalah berubah..
pam sekali jek.. kul 6-7 am.. hehe..
dapatlah 10-12oz.. paling byk 14 oz..
sebabnya byk direct feed jekk...
takpe tak gitu ehh..?

untuk pengepaman sesi pagi saya akan bekalkan susu fresh sebanyak 3 oz..
selebihnya 5oz - 7 oz disimpan..
so purata yg disimpan adalah 22 oz..
9oz saya bekalkan esoknya..
dan selebihnya saya buat stok frozen EBM..
dapatlah lebih kurang 4-5 botol stok frozen..

setiap hari saya bekalkan amni  :
1 botol x 3oz - fresh milk
3 botol x 3oz - susu pam semalam
2 botol x 3oz - frozen EBM yang dah thaw.

biasanya amni hanya minum 4-5 botol sahaja..

ok lah takat ni sahaja catatan perjalan breastfeeding my baby Amni untuk kali ini..
nanti nak update cara saya labelkan susu utk tinggalkan kt umah MIL pulak...
untuk rujukan next baby.. hehe
daaaa....

No comments:

Post a Comment